Pszczółkowe przedszkole
Strona Pszczolkowe Przedszkole wykorzystuje pliki cookies - dowiedz sie wiecej ...
Podziękowania dla rodziców
Składamy serdeczne podziękowania rodzicom, którzy zaangażowali się w organizację festynu jesiennego.
Nasi sponsorzy
Hurtownia Papiernicza Aga w Kłodnicy
Zakład Stolarski - Beniamin Grzesik
Sklep tekstylny EUREKA - Elżbieta Nowak
Silverado FUH - Janusz Korgól
Firma Handlowo-Usługowa - Adrian Baron
Wyrglas Firma Usługowa Ślusarstwo-Spawalnictwo Zbigniew Grasza
Usługi Budowlane - Dariusz Procko
Do pobrania
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
» Gości online: 1

» Użytkowników online: 0

» Łącznie użytkowników: 23
» Najnowszy użytkownik: goszka
Gimnastyka korekcyjna
W roku szkolnym 2016/2017  w naszym przedszkolu realizowany jest program gimnastyki korekcyjnej dla dzieci w wieku przedszkolnym " Postawę dobrą chcę mieć dla zdrowia to ważna rzecz" autorstwa Iwony Doszko.  Zgodnie z założeniami programu na początku roku szkolnego nawiązaliśmy współpracę z lekarzem ortopedą, który przebadał nasze 5-, i 6- letnie przedszkolaki pod kątem wad postawy. W wyniku przeprowadzonych badań  do zajęć gimnastyki korekcyjnej zakwalifikowało się 36  przedszkolaków. W trakcie trwania roku szkolnego do grup korekcyjnych zostało dopisanych 3 przedszkolaków.
Dzieci zostały podzielone na 3 grupy ćwiczebne:
 	I grupa- Żabki - 13 przedszkolaków,
 	II grupa- Wróbelki i Słoneczka-13 przedszkolaków,
 	III grupa- Słoneczka- 13 przedszkolaków,

W bieżącym roku szkolnym gimnastyka korekcyjna realizowana jest w formie zajęć dodatkowych odbywających się raz w tygodniu  po 0,5 godziny z każdą  grupą.  Dzieci na zajęciach zapoznały się z wyglądem prawidłowej postawy ciała, nauczyły się przyjmowania prawidłowych pozycji wyjściowych do ćwiczeń, poznały wiele zabaw korekcyjnych i porządkowych. Na bieżąco utrwalamy  nawyk przyjmowania prawidłowej postawy podczas ćwiczeń i uczymy się  autokorekcji postawy przed lustrem. W trakcie  wykonywania ćwiczeń pilnujemy  prawidłowego oddychania, co ma na celu zwiększenie pojemności życiowej płuc oraz wydolności i sprawności układu oddychania. Wykonujemy m. in.: ćwiczenia rozciągające mięśnie przykurczone, wzmacniające mięśnie posturalne i osłabione partie mięśniowe, ćwiczenia zwiększające ruchomość w stawach obręczy barkowej i biodrowej oraz ćwiczenia z grupy płaskostopia. Dzieci poznały ćwiczenia elongacyjne i antygrawitacyjne. Chętnie ćwiczą z przyborami i na przyrządach.  Biorą aktywny i twórczy udział w zajęciach poprzez  tworzenie nowych nazw dla ćwiczeń bądź zabaw korekcyjnych. Każde dziecko ma możliwość samodzielnego prowadzenia części wstępnej zajęć pod moją kontrolą. 
Wspólnie z dziećmi opracowaliśmy kontrakt grup korekcyjnych zawierający zasady zachowania się na zajęciach oraz system motywacji. Każde dziecko za prowadzenie zajęć zostaje nagrodzone " kropeczką". Za  wzorowe uczestnictwo w zajęciach można dostać znaczek w postaci " serduszka, kwiatuszka, motylka, bałwanka..." i innych uzależnionych od pory roku bądź zbliżającego się święta.

 Wśród przedszkolaków biorących udział w zajęciach jest wiele dzieci, które wykonują ćwiczenia chętnie i starannie, co ma duży wpływ na poprawę ich postawy ciała, harmonijny rozwój fizyczny i podniesienie ogólnej sprawności oraz  wydolności organizmu. U wielu z nich można zaobserwować zdecydowane postępy - poprawiła się postawa ciała dzieci, motoryka, płynność ruchu, koordynacja oraz  poczucie równowagi.  




Przyczyny i skutki wad postawy ciała oraz przeciwwskazania i wskazania w przypadku ich zaistnienia. 
*	Plecy okrągłe 
*	przyczyny : 
*	przyjmowanie złej (skulonej ) pozycji podczas siadu, zabawy i oglądania telewizji, 
*	odrabianie lekcji przy okrągłym stole 
*	nieodpowiednie noszenie ciężarów 
*	niewłaściwe trzymanie się, nawyk złej postawy, 
*	osłabienie mięśni grzbietu, 
*	schorzenie kręgosłupa, 
*	niewłaściwe ułożenie podczas snu 
*	skutki : 
*	ograniczona ruchomość klatki piersiowej i utrata swobody oddychania, 
*	skłonność do schorzeń górnych dróg oddechowych, 
*	ograniczona praca serca, 
*	mniejsza wydolność fizyczna organizmu.
*	przeciwwskazania: 
*	skoki, 
*	intensywne biegi, 
*	ćwiczenia z obciążeniem i dźwiganie w pozycji wysokiej, 
*	ćwiczenia siłowe kończyn górnych, 
*	wskazania : 
*	pływanie stylem grzbietowym, 
*	ćwiczenia wyprostne i oddechowe,
*	ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu,
*	Plecy wklęsłe 
*	przyczyny : 
*	złe ułożenie podczas snu, 
*	noszenie tornistra ze zbyt długimi paskami, 
*	nieprawidłowy sposób noszenia ciężkich przedmiotów, 
*	zbyt wczesne noszenie wysokich obcasów, 
*	przodopochylenie miednicy, 
*	osłabienie mięśni brzucha i przykurcz mięśni grzbietu. 
*	skutki: 
*	złe ułożenie narządów wewnętrznych w jamie brzusznej, 
*	zaburzenie czynności trawienia, 
*	zaburzenia w miesiączkowaniu u dziewcząt, 
*	chroniczne zaparcia, 
*	bóle kręgosłupa 
*	przeciwwskazania: 
*	niektóre ćwiczenia gimnastyczne jak : mostek, stanie na rękach przy drabinkach, wszelkie odchylenia do tyłu, 
*	skoki, zeskoki, 
*	długotrwałe marsze z obciążeniem, 
*	wskazania : 
*	pływanie na grzbiecie, 
*	jazda na sankach, łyżwach, nartach, 
*	jazda na rowerze, 
*	zabawy i ćwiczenia na czworakach, 
*	*koci grzbiet*
*	Plecy płaskie 
*	przyczyny : 
*	pionowe ustawienie kości krzyżowej, 
*	skutki : 
*	brak amortyzacji kręgosłupa, 
*	bóle głowy podczas czynności lokomocyjnych, 
*	bóle kręgosłupa, 
*	przeciwwskazania: 
*	zwisy na drabinkach i na drążku,
*	wskazania: 
*	wszystkie inne ćwiczenia
*	Skrzywienie boczne kręgosłupa (skolioza) 
*	przyczyny: 
*	asymetria długości kończyn, 
*	jednostronne płaskostopie, 
*	jednostronne zwichnięcie biodra, 
*	niedostosowanie stolika lub ławki szkolnej do wzrostu dziecka, 
*	siedzenie na podkurczonej nodze, 
*	stałe obciążanie jednej ręki,  
*	spanie na tym samym boku, 
*	noszenie tornistra na plecach z nie wyregulowanymi paskami, 
*	obronna pozycja przed bólem, 
*	osłabienie mięśni tułowia, 
*	skutki: 
*	zaburzenie symetrii budowy ciała, 
*	zniekształcenie kręgosłupa i żeber, 
*	zmniejszenie pojemności życiowej płuc, 
*	przedwczesne zmiany przeciążeniowe, zwyrodnienia, 
*	zaburzenia czynności narządów wewnętrznych, 
*	przeciwwskazania: 
*	intensywne i długotrwałe biegi, długotrwałe marsze, 
*	skoki, 
*	dźwiganie ciężarów, 
*	rzuty kulą, oszczepem, 
*	przewroty, mostki i inne ćwiczenia gimnastyczne obciążające kręgosłup, 
*	wskazania: 
*	pływanie, 
*	ćwiczenia w zwisach, ćwiczenia antygrawitacyjne i elongacyjne,
*	ćwiczenia i sporty symetryczne 
*	Kolana koślawe w kształcie "X" 
*	przyczyny: 
*	krzywica, 
*	nadwaga, 
*	niedobór witaminy D, 
*	zmuszanie dziecka do wczesnego wstawania i chodzenia, 
*	skutki: 
*	płaskostopie, 
*	niewydolność chodu, 
*	przeciwwskazania: 
*	długie spacery, 
*	długie przebywanie w pozycji stojącej, 
*	ćwiczenia w rozkroku,
*	wskazania: 
*	skład skrzyżny ,
*	Kolana szpotawe w kształcie "O" 
*	przyczyny: 
*	krzywica, 
*	otyłość, 
*	zbyt wczesne zmuszanie dziecka do stawania i chodzenia, 
*	skutki: 
*	bóle kończyn dolnych
*	przeciwwskazania: 
*	długie spacery i przebywanie w pozycji stojącej, 
*	siad skrzyżny, 
*	wskazania: 
*	dużo słońca, 
*	unikanie kojców,
*	siad płotkarski,
*	Stopa płaska i płasko-koślawa
*	przyczyny: 
*	przynaglanie dziecka do wczesnego chodzenia, 
*	 zbyt długie i męczące spacery, 
*	otyłość, 
*	skoki na twardym podłożu, skoki ze schodów, gra w "gumę" 
*	siedzenie w szkole ze zwisającymi nogami, 
*	długotrwałe leżenie w łóżku spowodowane chorobą 
*	stojący tryb życia, 
*	stałe chodzenie w obuwiu na sztywnej zelówce, 
*	długotrwałe marsze z dużym obciążeniem , 
*	krzywica, niedobór witaminy D, 
*	niewydolność mięśni stóp 
*	skutki: 
*	upośledzeni czynności lokomocyjnych, chodzenia, biegania, 
*	przeciwwskazania jak wyżej, 
*	wskazania: 
*	chodzenie po miękkim podłożu, 
*	chodzenie w obuwiu z wkładką ortopedyczną,
*	ćwiczenia wzmacniające mięśnie stóp.
Zdjęcia z zajęć gimnastyki korekcyjnej

Ćwiczenia proponowane przez Iwonę Doszko

Mamo, Tato, poćwicz ze mną!

Zestawy ćwiczeń korekcyjnych przygotowane dla dzieci w wieku przedszkolnym do wykonywania w domu pod nadzorem rodziców.