Table 'przedsz3_maja.fusion_smileys' doesn't exist Pszczółkowe Przedszkole - Prawa Dziecka w naszym przedszkolu

Podziękowania

Nasi sponsorzy

Hurtownia Papiernicza "Aga" w Kłodnicy
CASHMERE MIK Małgorzata Pietruszewska
FHU "RASTAL" Wojciech Miszkiewicz w Zdzieszowicach
Firma OP - Marek Janic
Strzelecka Spółdzielnia Spożywców - Strzelce Opolskie
Ośrodek Profilaktyki i Wspierania Rodziny w Zdzieszowicach
Sklep tekstylny "EUREKA" Elżbieta Nowak
Cukiernia "PTYŚ"
Piekarnia Osiedlowa Rafał Domeredzki Strzelce Opolskie
Hurtownia Warzyw JOKER Kędzierzyn - Koźle
Hurtownia Veto Kędzierzyn-Koźle
Łukasz Nowosielski

Księga gości

Aktualnie online

· Gości online: 2

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 90
· Najnowszy użytkownik: midomidi2013

Bannery

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Zasobnik

* KONSPEKT ZAJĘĆ JĘZYKA NIEMIECKIEGO DLA 4 - LATKÓW
* Wróżby andrzejkowe
* Zajęcie logopedyczne
* Zajęcie z edukacji ruchowej
* Wiejska zagroda
* Żeganj zimo, witaj wiosno
* Bal w ulu
* Ćwiczenia korekcyjne
* Scenariusz zajęć korekcyjnych
* Scenariusz zajęć z j. niemieckiego
* Quiz
* W zaczarowanym zamku
* Sporty zimowe
* Jesienne ubranie
* Kto należy do mojej rodziny?
* Jesienne pejzaże
* Zajęcie logopedyczne 1
* Zajęcie logopedyczne 2
* Zajęcie logopedyczne 3
* Zajęcie otwarte
* Zajęcie logopedyczne 3
* Nauka tańca - Diobołek
* Goście w glinianym dzbanku
* Pasowanie na starszaka
* Zabawy słowami
* Język niemiecki
* Znam zasady bezpiecznego zachowania się
* Zagadki słuchowe
* Ważymy towary w sklepie
* W krainie figur geometrycznych
* Poznajemy owoce
* Na wiejskim podwórku
* Metoda W, Sherborne
* Dbamy o środowisko
* Zabawy zimowe
* Alfabet muzyczny
* Kałużyści
* Koło czy kwadrat
* Gwiazdka
* Leśna choinka
* W dzień Wigilii
* Zestaw ćwiczeń 1
* Zestaw ćwiczeń 2
* Zestaw ćwiczeń 3
* Zestaw ćwiczeń 4
* Zestaw ćwiczeń 5
* Kosmos
* Zima wokół nas
* Ziemia nasza planeta
* Zajęcie metodą W.Sherborne -2
* Zajęcie metodą W.Sherborne -1
* Zajęcie metodą R. Labana
* Zajęcie w wodzie Metodą HALLIWICKA
* Warzywa i owoce
* Zabawy i Słoneczna Biblioteka
* Wpływ gier komputerowych...
* Prawa dziecka ...
* Kara i nagroda w wychowaniu
* Mali artyści
* Jestem samodzielnym 6-latkiem
* Dziecko nieśmiałe
* Idea integracji dzieci niepełnosprawnych z pełnosprawnymi
* Postawy społeczeństwa wobec osób niepełnosprawnych i idei integracji
* Moje dziecko ma wadę postawy
* Znaczenie telewizji w życiu dziecka w wieku przedszkolnym
* Rola zabawy i zabawki w życiu dziecka przedszkolnego
* Wpływ integracji na dzieci niepełnosprawne i pełnosprawne
* Pomoc specjalna dzieciom niepełnosprawnym w praktyce
* Zaburzenia emocjonalne u dzieci

Prawa Dziecka w naszym przedszkolu

            Realizacja wybranego punktu z Rocznego Plany Pracy
               Publicznego Przedszkola nr 3 im "Pszczółki Mai"
                w Zdzieszowicach „Rola rodziny i przedszkola
                      w stymulowaniu świadomości dziecka
                                  na temat  jego praw”.
 
      Zgodnie z wytycznymi Opolskiego Kuratora Oświaty w roku
szkolnym 2003/2004 kierunkiem pracy naszego przedszkola
jest realizacja praw dziecka. W rocznym planie pracy placówki
brzmi on: „Rola rodziny i przedszkola w stymulowaniu
świadomości dziecka na temat  jego praw”. Pierwszy dokument
w którym zostały spisane prawa dziecka zwany Deklaracją Praw
Dziecka został uchwalony już w 1923 roku. ONZ w 1989 roku
uchwaliła Konwencję o Prawach Dziecka. Podstawowe założenia
konwencji to:
-„dziecko jest samodzielnym podmiotem. Ze względu na swoją
niedojrzałość psychiczną i fizyczną wymaga szczególnej opieki
i ochrony prawnej:,
-„dziecko jako istota ludzka wymaga poszanowania jego godności
i prywatności”,
-„rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dziecka”,
-„państwo ma wspierać rodzinę, a nie wyręczać ją w jej funkcjach”.
       Aby przybliżyć dzieciom temat o ich prawach poznały one
wiersz M. Brykczyńskiego pt: „O prawach dziecka”
            Niech się wreszcie każdy dowie
            I rozpowie w świecie całym,
            Że dziecko to także człowiek,
            Tyle, że jeszcze mały.
            Dlatego ludzie uczeni,
            Którym za to należą się brawa,
            Chcąc wielu dzieci los odmienić,
            Spisali dla was mądre prawa.
            Więc je na co dzień i od święta
            Spróbujcie dobrze zapamiętać:

            Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
            A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

            Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
            I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

            Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
            I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.    
 
            Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
            Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
           
            Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
            Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

            Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
            A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
             
            Tak się tu wiersze poukładały,
            Prawa dla dzieci na całym świecie,
            Byście w potrzebie z nich korzystały
            Najlepiej, jak umiecie.
 
       Omawiając go z dziećmi, czytając i ucząc na pamięć
uświadamiamy im ich prawa. Dzieci w każdej grupie wspólnie
z nauczycielkami ustaliły zasady postępowania, których
starają się przestrzegać w codziennym życiu przedszkolaka.
Nawiązują serdeczne i przyjacielskie stosunki z rówieśnikami,
uczą się okazywania życzliwej pomocy, uprzejmości.
Tolerowania odmienności w wyglądzie i w zachowaniu innych,
odmiennych upodobań rówieśników w zabawach i jedzeniu.
Poznając bohaterów literackich o postawach właściwych
i nagannych oceniają ich zachowania uzasadniając sądy
moralne.  Dzieci zdają sobie sprawę z tego, że przemoc, bicie,
zabieranie zabawek jest złe i potępiają takie zachowanie.
Wiedzą też, że każdy ma prawo do własnego zdania,
do zachowania sekretu, powstrzymują się od wywierania
presji na innych. Dzieci uczą się empatii –wczuwania
w przeżycia innych. W każdej grupie pod koniec I półrocza
nauczycielki przeprowadziły mierzenie jakości pracy, którego
celem było sprawdzenie, w jakim stopniu dzieci znają swoje
prawa i obowiązki. Dokonałyśmy diagnozy umiejętności
i wiadomości dzieci w oparciu o karty wywiadu. Każde dziecko
w rozmowie z nauczycielką odpowiedziało na 10 pytań.
Z podsumowania wyników diagnozy wynika, że dzieci znają
swoje prawa, potrafią je wymienić i stosować. Większość 5 i 6
latków potrafi zdefiniować pojęcie „prawo”. Dzieci odróżniają
i nazywają właściwe i naganne postawy wobec siebie
i innych.
      W dalszej pracy z dziećmi temat będzie zgłębiany
i utrwalany w każdej grupie. W „kącikach  dla rodziców”
wywieszane są prawa dziecka, których przestrzegamy
w przedszkolu. Na zebraniach z rodzicami nauczycielki
zapoznały rodziców z „Konwencją Praw Dziecka” oraz
prawami obowiązującymi i przestrzeganymi w naszym
przedszkolu.           
                                                    Agata  Kułakowska

Komentarze

Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Wygenerowano w sekund: 0.01
1,839,459 Unikalnych wizyt